یزدفردا "درميان اثرهاي تاريخي ابركوه مسجد بيرون ابركوه قدمگاه علي بن موسي الرضا(ع )بنايي تاريخي و ديدني براي مسافران نوروزي كه در بين مردم از احترام و اعتبار قابل توجهي برخوردار است.

محمد علي اكرمي"گفت: در اين مسجد متبرك به رواياتي علي بن موسي الرضا(ع ) بمدت دو روز از سفر مدينه به مرو اقامت داشتند.

وي افزود: اين مسجد شامل دو ايوان با حياط مركزي است. ايوان غربي به گنبد خانه‌اي كه از داخل مربع و از خارج نيم دايره است متصل مي‌باشد.

"اكرمي"گفت:‌ زيرسازي گنبد و قرينه‌هاي آن و همچنين پوشش ايوان‌ها و دو رواق به شيوه پارتي، اشكانيان و ساسانيان است و تنها اثر مسجدكتيبه‌اي بر روي كاشي معرق به رنگ سفيد بر زمينة لاجوردي در سه رشته خط نسخ به عرض65سانتي متر و طول 5 متر مي‌باشد.

مسئول اداره ميراث‌فرهنگي،صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان ابركوه با اشاره به اينكه سه ديواره سر در كوچك خارجي را پوشانيده است و درست در زير پا كار قوسي قرارگرفته است كه از آن اطلاعات تاريخي بدست مي‌آيد افزود:‌ خط نسخ آن از انواع خطوط كتيبه‌اي افريزي مسجد گوهرشاد كه در سال820 و821 هجري قمري (1437و1438ميلادي) ساخته شده است.

"اكرمي" تصريح كرد:‌‌ بنياد پژوهشهاي آستان قدس رضوي اعلام كرده مسير حركت امام رضا (ع) از مدينه به مرو ( مشهد مقدس ) در 17 آبان ماه سال 195 هجري شمسي برابر با هشتم ربيع الاخر سال 201 هجري قمري است .

وي خاطرنشان كرد: 17 آبان بعنوان روز ابركوه هر سال مراسم استقبال نمادين باشكوهي از آن امام رئوف با حضور انبوه مردم شهرستان ابركوه در محل اقامتگاه امام هشتم (ع)، مسجد بيرون برگزار مي‌شود.

به گفته وي:‌ بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي،اين بناي تاريخي به شماره 2170 مورخ 17/9/77 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا